مسجد جامع یکی از بناهای قدیمی شهرستان چادگان است که در مرکز شهر چادگان قرار دارد. پیشتر از آن، مسجدی در روبروی مسجد فعلی وجود داشته که نام آن مسجد علی نقی بگ بوده و توسط علی نقی بگ ولد سلطانیه بگ ساخته شده بود. سنگ نوشته ای که از آن برجای مانده است تاریخ 1183ق/1148ش را نشان می دهد.  مسجد جامع در ادوار بعد چندین بار باز سازی گردیده و معماری تاریخی آن تقریباً از بین رفته است و مهم ترین قسمت تاریخی بر جای مانده مقرنس کاری زیبای آن بر سر در است. 


پس از آن بنای مسجد جامع چادگان در سال 1290ق/1252ش توسط حاج مصطفی قلی خان فرمانده فوج فریدن و از طایفه ی اینالوی چادگانی شروع گردید. بدین صورت که مصطفی قلی خان سیصد تومان پول رایج ناصرالدین شاهی را در اختیار دو روحانی به نام -های سیّداسدالله و سیّدجعفر قرار داده تا دویست تومان آن برای ساخت مسجد و صد تومان آن برای کمک به فقرا هزینه گردد(نوحی، سند2 ).

 بدین ترتیب ساخت مسجد جامع چادگان در سال 1290ق/1252ش شروع و در سال 1302ق/1264ش به پایان رسید. این مسجد به هنگام بنا مشتمل می شد بر «کُر و شبستان و صفه و صحن و شش ایوانچه جنبین صحن و هشت و دو اتاق تحتانی و دو ایوان فوقانی رو به فضای درب مسجد به سمت شارع عام»(نوحی، سند5 ). اتاق های ذکر شده در اختیار متولی قرار گرفت که آن ها را «از قریب و رهگذر و کاسب و پیله ور طبیب و جراح دراویش و تجار صحاف و مکتب دار بزاز و عطار از هر صنفی که لایق مسجد باشد و خلاف شرعی از آن ها ناشی نشود تعدی و خرابی هم بر مسجد نیاید» با در نظر گرفتن نفع مسجد، اجاره داده و درآمد آن را صرف مسجد نماید. هم چنین دو دانگ و سه حبه از جمله شش دانگ و هفتاد و دو حبه آب و املاک مزرعة لای دور سفلی از مزرعه های چادگان که در حوزچه سد زاینده رود قرار گرفته است در سال 1303ق/1265ش توسط حاج مصطفی قلی خان وقف مسجد جامع گردید تا درآمد آن «صرف مسجد از تعمیر و خرابی و چراغ و روضه خوان و اجرت خادم و سایر مخارج متعلقه» گردد هم چنین همسر مصطفی قلی خان به نام خدیجه خانم نیز یک دانگ سهم خود از اراضی لای دور را در همان سال بدان وقف افزود و دو سال بعد در سال 1305ق/1267ش برادر مصطفی قلی خان به نام علی قلی خان نیز نیم دانگ دیگر به آن اضافه کرده، مجموعاً سه دانگ و نه حبه، یعنی چهل و پنج حبه از هفتاد و دو حبه املاک مزرعه لای دور(45 حبه) وقف مسجد جامع چادگان گردید(نوحی، سند5 ).




مسجد جامع چادگان



مسجد جامع چادگان




مسجد جامع چادگان



مسجد جامع چادگان