این رودخانه در کتب تاریخ و جغرافیا به نام‌های زاینده‌رود، زنده‌رود، زندرود، زرین‌رود، زرینه‌رود، زن رود و زندک‌ رود آمده است، زیرا آب آن در طول مسیر زایش کرده، تزاید می‌یابد. و به همین مناسبت زاینده‌رود نامیده شده است. زاینده رود از رودخانه های مستقل زیر حوضه گاوخونی که سرچشمه اصلی آن دامنه های زردکوه بختیاری و در حد فاصل بین اصفهان و لرستان است. این رودخانه در شهرستانهای فارسان، چادگان، شهرکرد، زرین شهر و اصفهان جریان دارد پس از آن در ناحیه چادگان دو  چشمه مهم  به نام های خرسانگ و کوگانگ به آن می ریزد.


طول رودخانه 405 کیلومتر و شیب متوسط بسترآن0/15درصد است. این رودخانه سرانجام در حدود 120 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان به باتلاق گاوخونی می ریزد. باتلاق گاوخونی در30 کیلومتری جنوب شرقی ورزنه واقع شده است. میانگین بارندگی سالانه در امتداد زاینده رود سالانه450میلیمتر و وسعت حوضه آبگیر آن حدود27100 کیلومتر مربع است.

رودخانه زاینده رود در مقطع پل سودجان فاصله 45 کیلومتری مرکز شهرستان از شهرستان کوهرنک وارد بخش چنارود چادگان می شود  در طول مسیر از پل تاریخی اورگان می گذرد رودخانه در مسیرش در مقطع پل روستای علی آباد به دریاچه سد زاینده رود می پیوندد رودخانه در  مسیر خود از سد زاینده رود به سمت شرق جریان می یابد و بعد از سد تنظیمی از کنار روستای حجت آباد  عبور می کند و در فاصله 5 کیلومتری این محل از شهرستان خارج و وارد شهرستان سامان استان چهار محال و بختیاری می شود.


رودخانه زاینده رود



رودخانه زاینده رود



رودخانه زاینده رود